feb’s fotoblog

Mijn foto’s en de verhalen erachter

Hoge ISO’s ?

with 4 comments

Als ik de reviews van de Nikon D300 en D3 zo lees, dan begint er zo altijd iets te kriebelen bij mij. Ik geef het toe, ik ben een “gadget”-man. Altjid wil ik het beste materiaal mogelijk. Het is echter niet altijd rationeel en betaalbaar. Anderzijds zelfs met relatief lichtsterke lenzen, en als je binnen wil fotograferen, heb je toch al behoorlijk snel hoge ISO’s nodig om een aanvaardbare sluitertijd te hebben als je geen flash wil gebruiken.

Een paar maanden geleden toen ik mijn Nikon D70 nog had, was ik op een gegeven moment heel erg teleurgesteld in het ruis-niveau dat al snel ontstond bij een ISO hoger dan 400, waardoor ik het gevoel had dat mijn foto’s verknoeid waren – dikwijls was dit zo, maar ook niet altijd denk ik (maar alle excuses zijn goed om een ander toestel te kopen😉 ). Toen heb ik een beetje gezocht naar toestellen die goed scoren op ISO maar uiteraard ook nog een Nikon mount hebben, en die betaalbaar waren. Uiteindelijk is het de Fuji S3 Pro geworden. Een toestel qua leeftijd ongeveer even oud als de Nikon D70, maar wel een professionele body, en een behoorlijk goede scoorder op vlak van ruis (toen, en nu nog altijd denk ik). Ik heb deze dus gekocht, nu de S3 heeft buiten het feit dat hij geweldig goed in de hand ligt ook nog het voordeel dat hij een behoorlijk hoog dynamisch bereik aankan, maar hij heeft ook een geweldig nadeel: het toestel is ongelooflijk traag. Toch zou ik hem niet meer willen missen, ik begin er nu meer en meer mee te spelen, en ik vind het een geweldig toestel, je moet er alleen mee leren werken, feeling mee krijgen – en daar ben ik nu volop mee bezig.

Vandaag even een paar foto’s genomen met mijn Tokina 100 mm 2.8 op 1600 ISO, met heel weinig verlichting. Ik heb wel in RAW gefotografeerd en daarna in Lightroom nog een en ander aangepast voor wat betreft Luminance en Color Noise reduction. En nog een klein beetje aangescherpt. En al bij al valt het resultaat dan nog behoorlijk goed mee of is het vooral omdat het onze kleine is🙂

Je kan op de foto klikken om de grotere versie te “bewonderen”.

Written by fbaert

09/03/2008 bij 18:03

Geplaatst in Materiaal, Portret

4 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Tja, de evolutie stopt niet hé en inderdaad, alle redenen zijn goed voor een nieuw speeltje. Ik waag wellicht binnenkort de overstap naar een reflex.
    Het is alvast een heel knap portret geworden. Mooie uitsnede en het kleurig kussentje in de achtergrond geeft de foto extra pit.

    Xray

    09/03/2008 at 22:00

  2. leuk portret en de ruis op 1600 valt wel mee, ’t resultaat mag er zijn!

    MJ

    10/03/2008 at 07:57

  3. Voor 1600 ziet dat er prachtig uit en op een goed belichte foto valt de ruis meestal wel mee: de echte ruis begin je pas te zien als je begint bij te lichten in je RAW.

    Beter een een goed belichten foto op 1600 dan een slecht belichte op 800.

    Hippopotamos

    10/03/2008 at 22:04

  4. Heb de foto al enkele keren bekeken…ik vind het toch straf die 1600asa ! Valt héél dik mee!


Geef een reactie

