feb’s fotoblog

Mijn foto’s en de verhalen erachter

Een stokje

with 6 comments

Afgelopen zondag heb ik een stokje gekregen van Jef naar aanleiding van de foto die ik heb gepost van Xander. De oorsprong van dit stokje kan je hier terugvinden.

Volgens de opdracht moet ik 3 bewerkingen laten zien, ik zal vandaag al starten met eentje,de rest komt er in de komende dagen wel aan.

Voor wat betreft de bewerking van Xander zijn portretje, hier is het origineel:

20080815_Xander_Orig_001

En om tot dit resultaat te komen:

20080815_Xander_bewerkt_001

Wel voor een keer heb ik heel wat bewerking toegepast, wat meestal niet van mijn gewoonte is. Alleszins, vanaf het raw bestand eerst volgende bewerkingen uitgevoerd in Lightroom, ik maak heel dikwijls gebruik van de presets General-Punch en Tone Curve – Strong Contrast, dat geeft in het merendeel van de gevallen de foto onmiddellijk pit. Omdat Xander er nog iets te donker uit kwam, heb ik gebruik gemaakt van de Fill Light functie, en die op +25 gesleurd. Dat heeft als gevolg dat die HDR look er een klein beetje inkomt. Daarnaast nog een heel stuk gecropt om de storende elementen eruit te halen.

Naast het hoofd van Xander (aan zijn oor) zie je een vreselijk storende lichtpaal, ik heb even geprobeerd om die weg te werken in Lightroom zelf, maar daarmee was ik toch nie zo succesvol, dus heb ik dat even gedaan met Photoshop. Voor de rest heb ik in Photoshop geen bewerkingen gedaan.

Na het wegclonen van de storende elementen toch nog even aan de kleurtjes gefoefeld, saturatie verlagen,  de exposure een klein beetje verlaagd kwestie van de achtergrond wat donkerder te maken, en als laatste hoewel het er voor sommigen over is een overdreven post-crop vignettering  (-50).

Zo dat was het ongeveer. Nu nog even op zoek naar twee andere beelden waar ik iet of wat aan bewerkt heb…

Written by fbaert

23/09/2008 bij 20:21

Geplaatst in Bewerking, Experimentje, Portret

6 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Zeer leerrijke fotoblog met prachtige foto’s.Kan hier nog veel van opsteken,kom hier beslist nog terug.

    nmr

    23/09/2008 at 21:20

  2. amaain da’s heel tof gedaan, knap werk!

    MJ

    24/09/2008 at 09:16

  3. ik heb toch een beetje moeite met het weghalen van de lichtpaal. Ik begrijp het, en ik zou het misschien zelf ook wel doen, maar het klopt niet, vind ik. Al de rest stoort me helemaal niet. De vignettering vind ik te fel. En er verdwijnt iets uit de eerste foto dat me erg aanspreekt. Maar ik kan niet precies zeggen wat.

    ysabje

    24/09/2008 at 19:55

  4. Bedankt voor de deskundige uitleg, blijf het een prachtfoto vinden!

    Jef Janssens

    24/09/2008 at 20:59

  5. Heel knap en boeiend.

    Xray

    24/09/2008 at 22:10

  6. Hé, sterk. En dat allemaal in Lightroom. Knap gedaan.

    MoreThanWords

    26/09/2008 at 20:36


Geef een reactie

