feb’s fotoblog

Mijn foto’s en de verhalen erachter

Modellenfotografie

with 4 comments

Het is verdomd moeilijk – afgelopen woensdag dankzij Lieven eens mee mogen gaan naar de avondschool. Geweldig moeilijke lichtomstandigheden en het was de bedoeling om vanaf statief te fotograferen. Lieven had gevraagd of ik mijn flitssetje mee wou nemen en of ik hier een woordje uitleg kon rond geven.

Het is eigenlijk al lang geleden dat ik nog iets met flitsen gedaan heb, en je moet er uiteraard veel voor oefenen om er ook zinvol ervaring mee te krijgen. Die heb ik niet, vandaar dat ik de kans had aangegrepen om in te gaan op de vraag, want dan zou ik eindelijk eens kunnen oefenen.

Maar goed, we waren dus op locatie in het kasteel van Cortewalle waar nogal veel gloeilampen het nodige licht leverden. Natuurlijk niet onmiddellijk bij nagedacht en beginnen flashen door het parapluutje… uiteraard trokken de foto’s op niks omwille van de verschillende kleurtonen…. Een mens begint dan te stressen want bon ge moet daar dan een uurtje later een uitlegske over geven en ge kunt verdikke genen deftige foto maken. Helaas ben ik dan niet beginnen verder experimenteren en nadenken hoe ik het kon oplossen – hoewel ik wist dat het met filters kon opgelost worden.

Maar goed, dus mee wat gefotografeerd op hoge iso’s. En helaas dus weinig tot geen bruikbaar materiaal. Ik vind het trouwens ook moeilijk om met een model te communiceren en poses te laten aannemen… daar zal ik dus nog wat meer creativiteit aan de dag moeten leren leggen.

Alleszins een uur later moest ik dan toch een uitleg doen over het gebruik van reportage flitsers, heb dan toch maar snel snel de Lee filterkes bovengehaald en een beetje getest met dewelke ik een aangename kleurtoon kreeg. Ik zag het verschil direct maar op dat moment kon ik me toch voor de kop slagen dat ik het gewoon nie rapper heb gedaan en getest want dan had ik wel heel de avond met die flitser kunnen testen…. Grmbl…

Blijkbaar presteer ik ook alleen maar onder zware druk… Helaas dus geen deftig strobistenfotoke… daar ben ik dus nog altijd wa pissed om maar goe…. volgende keer laat ik me niet vangen zullen we dan maar zeggen.

Failure is the first step to success zullen we dan maar hanteren als motto🙂

Hier eentje waarvan ik vond dat het nog iets had… op ISO1600 en f2 met de 50mm:

20081210_WL_Model_005

Maar dat was dan ook ongeveer de enige…

Written by fbaert

13/12/2008 bij 10:50

Geplaatst in Modellen, Portret, Strobist

4 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. voor zo een dingen moet je gewoon tijd maken om zelf te experimenteren thuis. zo kom je die zaken niet tegen als het erom doet en kan je al je energie in je model kwijt.

    mijn 1/4 1/2 & CTO gels gaan trouwens nooit af mijn flitsers. ze hangen met velcro vast en ik kan ze gewoon naar achter plooien.

  2. beter 1 publiceerbare foto dan 10 “net niet publiceerbare” foto’s!

    jürgen Doom

    13/12/2008 at 21:05

  3. Goh, ik kan me de zenuwen perfect voorstellen😉
    Maar de foto hier is zéker de moeite om te tonen!!
    Ook goed bewerkt trouwens!

    Jef Janssens

    13/12/2008 at 23:50

  4. Het is inderdaad vaak moielijker dan gedacht: een goed portret maken. Toch een zeer fijn resultaat hoor en aanvaardbaar ruisniveau voor iso 1600 (zou ik niet moeten proberen.)

    Xray

    20/12/2008 at 14:34


Geef een reactie

