feb’s fotoblog

Mijn foto’s en de verhalen erachter

Flitsen

with 5 comments

Afgelopen weekend werd er door de Ouderraad waar ik deel van uitmaak een kinderanimatiemiddag georganiseerd voor de kleuters tot en met het derde leerjaar. Typisch komt er dan een clown wat gekke kunstjes opvoeren en dit jaar was het de beurt aan Clown Petteman.

Naar goeie gewoonte worden er ook telkens foto’s genomen onder meer door mij en door Lieven die ook fotografie als hobby beoefent. Maar dit jaar hadden we wel bijzonder moeilijke lichtomstandigheden, alle lichten gingen uit op het moment van de show, en de enige verlichting die er min of meer was, waren een paar spots…

Ik had gelukkig al een donkerbruin vermoeden dat het zoiets ging worden (vorig jaar was ik een pak minder voorbereid, en had ik ook nog geen flits workshop gevolgd bij Jürgen Doom. Nu wist ik al iets meer, en ik dacht bon, laten we die lessen maar even in de praktijk omzetten. Let op fotografisch zijn de foto’s zeker geen feest, en het is vooral documentair bedoeld – of hoe moet ik het zeggen.

Hoe heb ik mijn flitsen opgesteld, ongeveer 45 graden ten opzichte van de bewegingsruimte waarin de clown werkte, zowel links als rechts, zoom op 24mm en 1/4 van de flitskracht. Camera op 800 ISO en diafragma kon zich bevinden tussen 6.3 en 8 ongeveer, sluitertijd 1/125ste.

Hier een paar resultaatjes:

OR_Kinderanimatie-5

OR_Kinderanimatie-6

OR_Kinderanimatie-20

OR_Kinderanimatie-14 OR_Kinderanimatie-32

OR_Kinderanimatie-42

OR_Kinderanimatie-46

Zo tot de volgende post !

Written by fbaert

18/02/2009 bij 21:06

Geplaatst in Me, Strobist

5 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. ’t Zijn zo’n momenten dat je moet aangrijpen om te oefenen.

    Christel

    18/02/2009 at 21:30

  2. Mijns inziens heb je dat goed gedaan. De foto’s zijn goed belicht, en met zo’n sluitertijd en diafragma zullen ze scherp zijn. Mijn enige suggestie die ik nog zou kunnen doen is om er een filtertje (bijvoorbeeld 1/2 CTO) voor te steken, dan zijn de foto’s iets warmer.
    Tot slot, in zo’n situaties zou ik proberen de flitsen zo ver mogelijk van het podium te plaatsen, om te vermijden dat wanneer het onderwerp zich verplaatst, er teveel of te weinig flitslicht op valt. Als je flitsen ver staan, geeft een beetje “verplaatsing” weinig problemen, maar wanneer je flitsen dicht bij het podium staan, is het plaats van het onderwerp nogal kritiek. Je weet wel, het “kwadraat van de afstand” regel ….

    Jürgen Doom

    19/02/2009 at 08:16

  3. Die cursus werpt blijkbaar vruchten af! Mooie foto’s. En dan nog een aanvullende reactie van de leraar. Erg handig🙂.

  4. toch raar dat clownsfenomeen.. Ik ben altijd wat bang geweest van clowns…

    ysabje

    19/02/2009 at 23:58

  5. […] reacties ysabje op Flitsenlicht in de duistern… op FlitsenJürgen Doom op FlitsenChristel op FlitsenFrederik op […]


Geef een reactie

